tirsdag den 24. september 2013

Banankage med marcipan, hindbær og hvid chokolade


Okay, jeg ved godt at jeg i løbet af de sidste tre uger har postet omkring 4 forskellige lyse kager med chokolade og bær, men der må jo være noget om det når jeg konsekvent bliver ved med det. For her kommer altså en til. En af dem med masser af banan. Med masser af marcipan. Med hvid chokolade. Med birkes og med sprøde smagfulde mandler. Nævnte jeg hindbærrene, nej… OG HINDBÆR. Jeg ved hvad i tænker for jeg tænkte det samme inden jeg bagte den: ”hvorfor er der ingen der har tænkt på denne vidunderlige kombination før?” – og sådan kan i tro at jeg blev ved med at tænke, især efter jeg havde fået et stykke. Og det bedste er, at jeg har den halve stående tilbage på køkkenbordet. Så bliver livet altså bare ikke ret meget bedre. Men, men, men jeg må skuffe og fortælle at jeg under dyb koncentration og fordybning under bagningen fuldstændig havde glemt at tage billeder – så i må leve med blot et enkelt af den færdige dej og så selvfølgelig en masse af den færdigbagte kage.
Det skal lige siges at jeg lavede den på slum, så vær klar på selv at juster lidt hvis dejen ser helt finurlig ud.

Ingredienser:
250 g sukker
280 g smør
100 g rørsukker
200 g mel
180 g hvid chokolade
250 g marcipan
4  små bananer
4 æg
1 tsk. Bagepulver
1 vaniljestang
Næste ½ dl mørke birkes og 1 håndfuld mandler
150 g hindbær

Sådan gør du:


Pisk sukker og smør til massen er nogenlunde homogen og smuldr derefter marcipanen i. Pisk æggene ind i dejen og tilsæt mosede bananer, hakket chokolade, mel, bagepulver og kornene fra vaniljestangen. Til sidst kommes birkes i.


Dejen hælds over i en bageform – men und lige dig selv at smage på den inden. Denne dej er jo tæt på guddommelig.


Hindbærrene optøs og fordeles fint og jævnt i kagedejen og der drysses med mandler og kagen sættes i ovnen på 180 grader varmluft og bages i 55 minutter


Efter de 55 minutter skulle den gerne være gennembagt, men hvis den stadig er våd i midten, er det vigtigt at komme et lag sølvpapir over kagen, så den ikke bliver brændt.


Jeg syntes at den smagte fantastisk, bedst kold, for her kommer banansmagen for alvor frem.


Desværre kom den hvide chokolade ikke ordenlig frem, hvilket jeg ikke har nogen forklaring på - det må vel betyde at man roligt kan bruge en hel plade næste gang!


Til gengæld gav hindbærrene og bananerne kagen en rig smag af sundhed - på trods af den store mængde smør og sukker - og ikke mindst gjorde marcipanen kagen tæt og lækker. Mandlerne gav et sprødt touch. Med andre ord er kombinationen fuldstændig perfekt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar