lørdag den 15. juni 2013

Frugtpålæg med figner


I læseferien er jeg blevet helt vild med figner. Figner i alle afskygninger. Tørrede figner, figenruller, figner med mel og ikke mindst cremet figenpålæg. Første gang jeg smagte det var lidt af en tilfældighed. Jeg var i Føtex Food for at handle til aftensmad og kommer så til at gå forbi marmelade afdelingen (den lå nemlig lige ved siden af mysliafdelingen). Her finder jeg så ”frugtpålæg” stående på en hylde i samme øjenhøjde. Den røg fluks i indkøbskurven og en halv dag efter var kun ¼ tilbage. Det koster ikke mere end 24 kroner, men det smager som om det har kostet et formue. Da jeg kom hjem spiste jeg det nemlig sammen med græsk yoghurt – og hvilken oplevelse. Sødmen fra frugtpålæggen og den sure, drøje yoghurt var et dejligt match. Ikke kun pga. smagen, men frugtpålæggens cremede, næsten peanutbutter-agtige konsistens var helt uimodståelig i sammenspil med den lidt mere flydende, men stadig let faste yoghurt. Jeg var sikker på at en hjemmelavet udgave ville være endnu bedre.

Ingredienser:
80 g. abrikoser
80 g. stenfri svesker
150 g. figner
3 dl kogende vand

Sådan gør du:

Kom fignerne i blød i det kogende vand, og vent 30 minutter.


Kom nu de andre ingredienser i en blender og kom derefter også fignerne samt lidt af ”figenvandet” i.


Der blendes indtil konsistensen er cremet og smørbar.


Så skal det over i et glas, hvorefter det kommer i køleskabet til opbevaring.


Det kom meget til at ligner det man køber i Føtex, både med udseendet men mest af alt med smagen.


Det spises på ristet rugbrød eller som jeg gjorde, på græsk yoghurt med mysli, friske bær, druer og kokos. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar