søndag den 14. april 2013

Kage med kanelsneglecreme


I to uger skal der bo en tysker hos mig. Hun kom i mandags, så selvfølgelig skulle der laves kagebord til dem (de er en gruppe på 10). Da vi var i Tarmstedt sidste måned havde de linet op med gulerodskage, appelsin- cheesecake, bærmuffins, chokoladekage og sveskekage. Selvom det meste var købt hos bageren var det en dejlig velkomst og lige hvad jeg trængte til efter seks timers tog. Min tanke var at jeg ville prøve en ny kage men alligevel gik endte med den sikre: bananmuffins med chokolade og glasur. Kedeligt – ja, men meget lækkert. To andre danskere havde også været i køkkenet og havde derfor medbragt en ”snakskbombe”, som jeg kalder den. En kanelsnegl som kage – fantastisk opfindelse. De samme ingredienser, men man slipper for at rul og skær. GENIALT. Mængden af snask var perfekt og konsistensen var svampet og luftig. 4 dage efter fik jeg chancen for at bage igen og besluttede derfor at introducere den til 1.s.

Ingredienser:
Til dej:
750 g. mel
1 tsk salt
400 g sukker
7 tsk bagepulver
6 dl mælk
5 æg
2 spsk vaniljesukker
250 g smør

Til snask:
400 g smør
500 g brun farin
3 spsk kanel
mandelfalger til drys

Sådan gør du: 


Kom mel, salt, sukker, bagepulver og vaniljesukker i en skål


Tilsæt de 5 æg og mælken


Smelt smørret i en gryde og held det (under omrørring) sammen med resten af ingredienserne.


Til snasken kommes smør, brun farin og kanel over i en mindre skål.


Rør det sammen til det bliver en cremet masse.


Held dejen i en bradepande.


Kom snasket oven på dejen i store klatter.


Rør rundt så snasket ligger under dejen og drys med mandelflager. 


Bag den i en 200 graders varmluft ovn i 30 min. 


Vær opmærksom på at den godt kan blive meget brun på toppen inden den er færdig indvendig. Derfor er det en god ide at lægge søvpapir over efter halvdelen af tiden er gået.


Den tages ud og afkøles. Spises med creme fraiche. hmmmm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar