torsdag den 18. april 2013

Grøntsagstærte


Det er snart tid til at tyskerne tager hjem til Tarmstedt igen. I torsdags holdte vi afskedsmiddag på skolen, hvor alle skulle medbringe en ret. Da vi var i Tyskland og jeg første gang introducerede dem for en dansk tærte, blev den spist op til sidste krumme, så denne gang ville jeg gentage successen. Det tog mig ikke mere end 10-15 minutter at lave fyldet, så det er hurtigt lave, hvis dejen altså er forbagt. Heldigvis har jeg en mor som havde været på forkant med dette, så fra da jeg kom hjem fra skole til jeg tog af sted ud af døren med to varme tærter, gik der ikke mere end en time. De to tærter blev igen spist igen op, jeg havde ellers håbet på at der ville blive et stykke eller to til madpakken. Næste gang må jeg lave tre.
På lørdag siger vi farvel til tyskerne én gang for alle. Det har været en super oplevelse at være på udveksling og møde 10 nye tyskere, men det bliver er samtidigt rart at kunne snakke dansk igen når de tager hjem samt at få et lidt mindre fyldt program. Her kommer opskriften på en let og lækker tærte (med en ekstra ny ingrediens)

Ingredienser:
To færdigbagte tærtedeje (helst hjemmebagte, se HER)
1 stort rødløg
1 pose frosset helbladet spinat
4 -5 mellemstore gulerødder.
½ broccoli
6 spsk. Græsk yoghurt
7 æg
salt og pepper
1/3 citron eller ½ lime.       
Revet cheddar
Mandel- eller hasselnøddeflager

Sådan gør du:


Kom spinaten over i en si og lad væsken sive fra.



Skær løget i tern og skær broccolien så hvert stykke bliver på størrelse med en lillefinger.


Skyl og riv gulerødderne på et rivejern, gerne på den grove side.


Kom græsk yoghurt og æg over i en skål og rør i massen til den er ensartet.


Vend nu gulerødder, broccoli, løg, spinat, salt og pepper sammen med æggeblandingen.


Pres citronen over grøntsags/æggeblandingen.


Fordel massen i tærtedejene og kom dem i ovnen i 35 minutter på 200 grader.


Riv Osten


Efter et kvarter drysses ost på toppen (jeg gjorde det kun på den ene), samt mandler og/eller hasselnøddeflager.


Spises efter 10 minutters afkøling på køkkenbordet.


Den er stadig lækker på andendagen, så til frokost egner den sig også.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar