søndag den 31. marts 2013

Brød med tørrede frugter, frø og kerner


Noget af det første brød jeg bagte var et yoghurtbrød med en hævetid på knap 3 timer. Nu bager jeg stort set kun langtidshævet, da skorpen og smagen er langt bedre og man bliver meget hurtigere mæt. Et besøg hos min familie i Skotland gjorde, at jeg fik øjnene op for det hurtige og nemme 50g.-gær-brød. Vi boede på et kæmpe stort hotel med alverdens forkælelses- og sportsfaciliteter, så i næsten 3 dage kunne vi læne os tilbage og nyde alt og alle. Det var skønt. Vores hus havde eget køkken så det var rimelig oplagt at vi selv skulle lave mad. Min onkel og tante og mine to små kusiner havde sørget for næsten al indkøb, heriblandt et myslibrød, som vi spiste hver dag til morgenmad. Brødet var ikke langtidshævet men alligevel havde det et sprød skorpe og var ikke sammenklistret inden i. Det var fyldt med tørrede abrikoser, tørrede papaja, tørrede ananas, rosiner, kokos, kerner og frø og det smagte utrolig lækkert. Så snart vi kom hjem til Danmark måtte jeg i gang med efterligningsprocessen.

Ingredienser:
50 g. gær
6 dl vand
2 dl yoghurt naturel
2 tsk. salt
1 dl tranebær
1 dl hørfrø
1,5 dl tørrede ananas, melon og papaja (kan købes i poser)
1 dl græskarkerner
200 g. tørret mysli uden tilsat sukker
1 spsk. Honning
ca. 600 g. mel (måske skal der mere eller mindre til alt efter myslivarianten)
1 æg til pensling (kan undværes eller erstattes med kaffe eller mælk)
1 dl græskarkerner til topping.

Sådan gør du:


Opløs gør i vand og yoghurt og tilsæt honning.



Tilsæt salt og derefter tranebær


...og hørfrø og de tørrede frugter samt græskarkerner lidt efter lidt og under omrøring.


Bland det tørrer mysli og rosinerne sammen med det ander i skålen. 


Ælt det sammen til en fast kæmpebolle og lad det hæve tildækket ved stuetemperatur i 2 timer.


Efter hævningen formes dejen til 3 aflange brød og hæver yderligere i 1,5 time.


Dejene pensles med æg og drysses med græskarkerner. Jeg kom kun græskarkerner på 2/3 dele af portionen.


Brødene bages i 20-25 minutter ved 200 grader i en varmluftsovn.


De skal være gyldenbrune på toppen og lyde hule indvendig.


Skorpen blev næsten så sprød som jeg ville have den. Desværre kom jeg først i tanke om bagefter at den skulle have haft en teske lakridspulver – det bliver næste gang.


Udover morgenmaden som det egner sig fantastisk til, er det (i lunet tilstand selvfølgelig) lækkert til både frokost og som tilbehør til aftensmaden. Man behøver ikke noget pålæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar